Vedtægterne er godkendt på klubbens generalforsamling d. 13. maj 2023

§ 1

Foreningens navn er Sct. Jørgen Badmintonklub.

§ 2

Foreningen har hjemsted i Københavns Kommune, og er gennem Badminton København medlem af Badminton Danmark under Dansk Idrætsforbund (DIF), og foreningens medlemmer er underlagt de amatørregler og bestemmelser, som disse forbund fastsætter.

§ 3

Foreningens formål er ved dyrkelse af badmintonidrætten, alm. træning, turneringer og lignende, at dygtiggøre sine medlemmer i nævnte idræt, samt at udbrede interessen for og kendskabet til denne.

§ 4

Som medlem kan optages enhver der har interesse for eller spiller badminton. Indmeldelse sker til foreningens medlemsansvarlige i bestyrelsen, der godkender optagelsen af ethvert medlem, hvis der er plads. Ingen der skylder penge til en klub under DIF, kan optages som medlem, før det skyldige beløb er betalt.

§ 5

Foreningen optager både aktive samt passive medlemmer.

§ 6

Kontingentet for den kommende sæson fastsættes på foreningens generalforsamling og er forfalden til betaling senest 1. september i den påbegyndte sæson. Betaling skal ske til foreningens bankkonto. Medlemmerne er pligtige til selv uden påkrav at indbetale kontingent rettidigt

§ 7

Medlemmer kan til enhver tid udmelde sig af foreningen til den medlemsansvarlige i bestyrelsen. Foreningen refunderer som udgangspunkt ikke indbetalt medlemskontingent. Dette kan dog i særlige tilfælde fraviges, hvis den medlemsansvarlige i bestyrelsen skønner, at omstændighederne taler herfor.

§ 8

Når et medlem er i kontingentrestance, har bestyrelsen ret til, men ikke pligt til, med 1 måneds varsel, at ekskludere medlemmet. Under særlige omstændigheder kan bestyrelsen ekskludere et medlem. Den ekskluderede kan fordre sin udelukkelse forelagt til afgørelse på den førstkommende generalforsamling, på hvilken vedkommende har ret til at være til stede under sagens afgørelse. Generalforsamlingens afgørelse kan appelleres til DIF’s ordens- og amatørudvalg. Appelfristen er 3 uger.

§ 9

Regnskabsåret går fra 21. april til 20. april. Generalforsamlingen vælger blandt medlemmerne revisorer til at revidere regnskabet. Revisorerne må ikke være medlem af bestyrelsen

§ 10

Én gang årligt, og som udgangspunkt inden udgangen af maj, afholdes ordinær generalforsamling. I særlige tilfælde kan generalforsamlingen afholdes senere end udgangen af maj. Senest 3 uger før generalforsamlingens afholdelse indkaldes foreningens medlemmer ved opslag på foreningens hjemmeside og per e-mail. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse. Det samlede materiale til generalforsamlingen udsendes senest 1 uge før generalforsamlingens afholdelse.

§ 11

På dagsordnen for den ordinær generalforsamling skal forefindes følgende punkter:
• Valg af dirigent
• Bestyrelsen aflægger beretning
• Spilleudvalget aflægger beretning
• Kassereren fremlægger det reviderede regnskab
• Behandling af indkomne forslag
• Valg af bestyrelse
• Valg af spilleudvalg
• Valg af revisorer
• Eventuelt

§ 12

Stemmeret har alle aktive medlemmer, der ikke er i restance og har været medlem af foreningen i mindst 3 måneder. Stemmeretten kan kun udøves ved personligt fremmøde.

§ 13

Vedtægtsændringer kræver 2/3 stemmeflertal af de fremmødte på en ordinær/ekstraordinær generalforsamling.

§ 14

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes på samme måde, og med samme varsel som angivet for den ordinære generalforsamling, og kan afholdes når bestyrelsen finder det påkrævet, og skal afholdes når 1/3 stemmeberettigede medlemmer fremsætter motiveret, skriftlig begæring herom. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest en måned efter at en eventuel begæring herom er fremsat.

§ 15

Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen, og består af i alt 6-7 medlemmer, hvoraf det ene er formanden for spilleudvalget.
Bestyrelsen konstituerer sig selv ved valg af formand, næstformand, kasserer og sekretær. Alle valg gælder for 2 år, dog således at de tre medlemmer afgår det ene år, og de øvrige det følgende år. Til imødegåelse af eventuel vakance indenfor bestyrelsen vælger generalforsamlingen op til 2. bestyrelsessuppleanter. Suppleanter, der indtræder i bestyrelsen for at opfylde opstået vakance, skal på valg ved førstkommende ordinære generalforsamling.
Det er bestyrelsens opgave at lede og repræsentere foreningen, samt efter bedste evne at varetage foreningens interesser i overensstemmelse med det i paragraf 3 angivne formål. Bestyrelsesmøde afholdes efter behov, når formanden eller 3 bestyrelsesmedlemmer ønsker det. Mødet er beslutningsdygtigt, når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer, hvoriblandt formanden eller næstformanden er til stede.
Over bestyrelsens forhandlinger føres en forhandlingsprotokol, i hvilken der tillige skal optages referater af generalforsamlinger, medlemsmøder, og andre vigtige sager, der kan antages at have varig betydning for klubben.

§ 16

I Økonomiske forhold ud over den daglige drift tegnes foreningen af formand og kasserer i forening. I forbindelse med foreningens daglige drift, fastsætter bestyrelsen en øvre grænse for kassererens arbejdsbeholdning af likvide midler, som kassereren selv kan disponere over. Oprettelse af konti/depot i pengeinstitut foretages altid i foreningens navn.
Regnskabet skal revideres af foreningens 2 revisorer. Kassereren skal på forlangende udlevere foreningens regnskabsmateriale, samt forevise den kontante beholdning til formanden og klubbens revisorer.

§ 17

Spilleudvalget vælges ligeledes af generalforsamlingen og består af 2-4 medlemmer, hvoraf formanden, som er valgt af spilleudvalget, er medlem af bestyrelsen. Udvalget fastsætter selv sin forretningsorden, men skal til enhver tid underrette bestyrelsen om dets arbejde.

§ 18

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes på samme måde, og med samme varsel som angivet for den ordinære generalforsamling, og kan afholdes når bestyrelsen finder det påkrævet, og skal afholdes når 1/3 stemmeberettigede medlemmer fremsætter motiveret, skriftlig begæring herom.
Den øvrige myndighed i foreningens anliggender beror hos generalforsamlingen, der er beslutningsdygtig ved almindeligt flertal, uden hensyn til det mødte antal medlemmer.

§ 19

Medlemmerne er underlagt foreningens regler, samt de af bestyrelsen og spilleudvalget til enhver tid fastsatte bestemmelser og reglementer.

§ 20

Opløsning af foreningen kan kun ske ved generalforsamlingsbeslutning. Til foreningens opløsning kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslag herom. Foreningens formue skal ved opløsning overgives til almennyttige foreninger med de i §3 nævnte aktiviteter.

Scroll to Top